Ποιος να το περίµενε. Η µαρτυρική ζωή ανθρώπων αποδιοποµπαίων σε άλλες εποχές που βίωσαν τον κοινωνικό στιγµατισµό έβαλε στον χάρτη µια ολόκληρη γεωγραφική περιοχή, την έκανε τουριστικό προορισµό, ανέδειξε ένα ψαροχώρι, προκάλεσε εκδοτική έκρηξη και πυροδότησε συζητήσεις σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.
Η προβολή της σειράς «Το Νησί» του Μega έχει κάνει ήδη τη διαφορά και µοιάζει σαν φάρος στον τηλεπολτό των ριάλιτι. Το δεύτερο επεισόδιο το είδαν 3,7 εκατ. τηλεθεατές, σύµφωνα µε τα στοιχεία της Νielsen Αudience Μeasurement Greece. Στο µεταξύ η σελίδα των θαυµαστών του βιβλίου και της σειράς στο Facebook έχει ήδη πάρει «φωτιά». Κάπου 300.000 άτοµα έχουν κάνει like στο προφίλ ΤΟ ΝΗΣΙ στη συγκεκριµένη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης.
Δεν είναι λίγοι οι χρήστες του facebook που µετρούν αντίστροφα για την προβολή του επόµενου επεισοδίου.
Πολλοί είναι εκείνοι που γράφουν για τον ενθουσιασµό και τη συγκίνηση που τους προκάλεσε το πρώτο κιόλας επεισόδιο της σειράς. Στο ΥouΤube µάλιστα έχει δηµιουργηθεί οµότιτλο κανάλι, στο οποίο ο χρήστης µπορεί να δει τα επεισόδια, αλλά και οποιοδήποτε άλλο οπτικοακουστικό υλικό σχετίζεται µε τη σειρά του Μega: συνέντευξη της συγγραφέως Βικτόριας Χίσλοπ σε κανάλι της Κρήτης, συνέντευξη-ντοκουµέντο του προέδρου των χανσενικών Επαµεινώνδα Ρεµουντάκη, αλλά και του επίσης χανσενικού Μανώλη Φουντουλάκη πέθανε πρόσφατα στην εκποµπή «Πρωταγωνιστές». Ενδεικτικά, το πρώτο επεισόδιο του σίριαλ µέσα σε µία εβδοµάδα είχε 31.230 προβολές.
Το mini site της σειράς που δηµιούργησε στην εταιρική ιστοσελίδα του το Μega είχε περίπου 700 σχόλια µε αφορµή το πρώτο επεισόδιο και 12 ώρες µετά τη µετάδοση του δεύτερου επεισοδίου άλλοι 240 χρήστες είχαν ανεβάσει τα σχόλιά τους. «Εpitelous i tileorasi fetos apektise anthropia», έγραψε ο giannis pa. «Από το πρώτο επεισόδιο κιόλας συγκινήθηκα τόσο πολύ, που έκλαιγα και δεν µπορούσα να σταµατήσω», σηµείωνε ο χρήστης Βig Sofo στο site του Μega για το «Νησί», ενώ όποιοι επιχειρούν να κάνουν... spoiler µαρτυρώντας τη συνέχεια, κατσαδιάζονται διαδικτυακώς.
Το σάιτ της σειράς ανέβηκε στο Ιντερνετ στις 30 Σεπτεµβρίου και έκτοτε έχει 45.000 επισκέψεις ηµερησίως, σύµφωνα µε στοιχεία του Μega. Τα δε page views του mini site οι επισκέψεις δηλαδή των επιµέρους ενοτήτων (ιστορία, επεισόδια, βίντεο, πρωταγωνιστές, φωτογραφίες, blog κ.λπ.) στο διάστηµα 30 Σεπτεµβρίου - 17 Οκτωβρίου είναι 1.464.452, όταν µέχρι την παραµονή της πρεµιέρας ήταν µόλις 252.431.
Στις προθήκες
Η σειρά εκτίναξε τις πωλήσεις όχι µόνον του βιβλίου της Βικτόριας Χίσλοπ, αλλά και βιβλίων σχετικών µε τη Σπιναλόγκα και τη ζωή των χανσενικών που είχαν από χρόνια εκδοθεί ή κυκλοφόρησαν µέσα στο 2010.
«Το Νησί» της Χίσλοπ από το 2007 που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα και ώς τον περασµένο Απρίλιο είχε πουλήσει κάπου 200.00 αντίτυπα. «Από τον Μάιο και µέχρι το τέλος Σεπτεµβρίου πουλήθηκαν άλλα 100.000 αντίτυπα» σύµφωνα µε τη Βάση Σωτηρίου, από τις Εκδόσεις Διόπτρα.
Σχεδόν µονοµιάς «έφυγαν» 10.000 αντίτυπα του βιβλίου «Το νησί των σηµαδεµένων: Σπιναλόγκα, η άρρωστη πολιτεία», µια έκδοση που περιλαµβάνει µια νουβέλα της Γαλάτειας Καζαντζάκη πρωτοδηµοσιεύθηκε το 1914 κι ένα καταγγελτικό κείµενο (του 1933) του Θέµου Κορνάρου, για το σαθρό κοινωνικό σύστηµα που έφτιαξε τον τόπο του µαρτυρίου. «Εξαντλήθηκαν και οι πέντε εκδόσεις σε διάστηµα τριών εβδοµάδων και πάµε για νέα ανατύπωση», πληροφορούσε η Ισµήνη Κουρούπη από τις Εκδόσεις Καστανιώτη. Κοντά σε αυτά προσθέστε και το βιβλίο «Γη και νερό» του Γουλιέλµου Ν. Αµποτ από τις Εκδόσεις Πόλις (δεν ήταν διαθέσιµα εκείνη τη στιγµή στοιχεία για την κίνησή του).
Τον περασµένο Ιούνιο κυκλοφόρησε το βιβλίο «Ο γιατρός της Σπιναλόγκας» του Γιώργου Πρατσίνη και «έχει ζήτηση σχεδόν µε την έκδοσή του, η οποία αυξήθηκε από τον Σεπτέµβριο, σύµφωνα µε τις παραγγελίες των βιβλιοπωλείων για το βιβλίο, κάτι που προφανώς συνδέεται µε τη διαφηµιστική καµπάνια και, στη συνέχεια, την προβολή της τηλεοπτικής σειράς του Μega» ανέφερε από τις Εκδόσεις Σαββάλας ο κ. Νίκος Δραµουντάνης.
Το 2008 επανεκδόθηκε το βιβλίο «Χωρίς µητέρα - οι νεκροί της Σπιναλόγκας» που έγραψε η Σούλα Ευσταθιάδου-Τσιλιµάγκου και είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 1961. «Από το 2008 έχουµε πουλήσει 4.000 αντίτυπα και από τον Σεπτέµβριο η ζήτησή του είναι αυξηµένη» ενηµέρωνε ο ιδιοκτήτης των Εκδόσεων Γόρδιος, Θόδωρος Σωσάνογλου.
Κινητικότητα παρατηρούν και στις Εκδόσεις Πλέθρον για το βιβλίο «Οι λεπροί της Σπιναλόγκας» του Μάνου Σαββάκη που κυκλοφόρησε το 2008 και έως τώρα έχει πουλήσει 700 αντίτυπα.
Ακόµα και τουριστικοί οδηγοί έχουν αυξηµένη ζήτηση. Η έκδοση «Ακολουθήστε µας στη Σπιναλόγκα» του Αντώνη Αλιµπέρτη που κυκλοφορεί (σε πέντε γλώσσες) από τον εκδοτικό οίκο Μystis του Ηρακλείου Κρήτης έχει καταγράψει σηµαντικές πωλήσεις (+60% από πέρσι, σύµφωνα µε την υπεύθυνη Μαρίνα Τσιντάρη), ενώ το ιστορικό λεύκωµα «Σπιναλόγκα: το νησί των ζωντανών νεκρών», του ίδιου συγγραφέα που κυκλοφόρησε στις 14 Οκτωβρίου, µόνον στην Κρήτη έχει ήδη πουλήσει 700 αντίτυπα. Για τη «Σπιναλόγκα και τα κάστρα της Κρήτης» έχει γράψει και ο Δηµήτρης Ανανιάδης βιβλίο που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Τoubis.
«Το Νησί» της Χίσλοπ από το 2007 που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα και ώς τον περασµένο Απρίλιο είχε πουλήσει περίπου 200.000 αντίτυπα. Από τον Μάιο και µέχρι το τέλος Σεπτεµβρίου πουλήθηκαν άλλα 100.000
«Κάθε Σαββατοκύριακο έχουµε τουλάχιστον τρία γκρουπ µε τουρίστες»
«Στην περιοχή µας τώρα βιώνουµε τη δύναµη της τηλεόρασης». Η φράση του Αρη Βραχασωτάκη από την Πλάκα, το ψαροχώρι αντίκρυ από τη Σπιναλόγκα, τα λέει όλα. Κόσµος άρχισε να συρρέει µε την έκδοση του βιβλίου της Βικτόρια Χίσλοπ. «Οχι µε την κυκλοφορία του στην Ελλάδα, αλλά νωρίτερα», διευκρινίζει ο κ. Βραχασωτάκης, που έχει δύο ταβέρνες και δύο καΐκια στην Πλάκα.
«Κάθε φορά που το βιβλίο της κυρίας Χίσλοπ γινόταν µπεστ σέλερ σε µια χώρα, το επόµενο καλοκαίρι είχαµε τουρισµό από εκεί. Για παράδειγµα, πέρσι που κυκλοφόρησε στο Ισραήλ είχαµε πολλούς ισραηλινούς τουρίστες. Φέτος ήρθαν από τη Νορβηγία, γιατί τον περασµένο χειµώνα είχε εκδοθεί εκεί».
Το τέλος Οκτωβρίου θα σηµάνει και τυπικά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου. Ηδη τα περισσότερα ξενοδοχεία της περιοχής στον Κόλπο Μιραµπέλλου έχουν κλείσει, όµως στην Πλάκα αλλά και την ευρύτερη περιοχή η κίνηση είναι απρόσµενα αυξηµένη. «Δεν υπάρχει προηγούµενο σε αυτό που ζούµε. Κάθε Σαββατοκύριακο έχουµε τουλάχιστον τρία γκρουπ από ΚΑΠΗ, από σχολεία ή συλλόγους που έρχονται µε πούλµαν για να δουν το µέρος, να επισκεφθούν το νησί».
Ολες οι ταβέρνες της Πλάκας αλλά και των γειτονικών χωριών εξακολουθούν να λειτουργούν. «Εχω πελάτες εδώ και 20 χρόνια στην ταβέρνα µου. Πρώτη φορά µου ζήτησαν να τους περάσω απέναντι στη Σπιναλόγκα», τονίζει ο κ. Βραχασωτάκης. «Την περασµένη Κυριακή δεν προλαβαίναµε να εξυπηρετούµε τον κόσµο. Κάθε βδοµάδα καταφθάνουν δύο µε τρία πούλµαν µε επισκέπτες από τη Θεσσαλονίκη».
Η Ανω Ελούντα έως πρόσφατα ήταν ένα σχεδόν ερειπωµένο χωριό, αναφέρει ο Γιώργος Μαυρικάκης. Οι κάτοικοί του κατέβηκαν πριν από χρόνια κι έστησαν πλάι στο κύµα τα σπιτικά τους. Η σειρά του Μega έβαλε το χωριό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. «Στο βιβλίο η Χίσλοπ δεν αναφέρει το πάνω χωριό. Οµως οι άνθρωποι της σειράς εντόπισαν σηµεία του που παρέπεµπαν στη Σπιναλόγκα, όπως το κεντρικό σοκάκι, και µε τις κατάλληλες σκηνικές παρεµβάσεις του Αντώνη Χαλκιά η τηλεοπτική Σπιναλόγκα είναι η Ανω Ελούντα. Πλέον σφύζει από ζωή». Οργανώνονται εκδροµές για να δει κόσµος τα γυρίσµατα. Σε µια περίοδο κρίσης η Ελούντα πήρε τα πάνω της». Στο ξενοδοχειακό συγκρότηµα «Πόρτο Ελούντα», το µόνο στην περιοχή που µένει ανοιχτό όλο τον χρόνο, η ζήτηση δωµατίων είναι αυξηµένη. «Ειδικά το τριήµερο της 28ης έχουµε πολλές κρατήσεις και οι πελάτες τονίζουν πως θέλουν να επισκεφθούν τη Σπιναλόγκα», ενηµέρωνε ο υπεύθυνος Βασίλης Σταµατελόπουλος. Το ξενοδοχείο, που είναι η βάση του σίριαλ (διαµένουν εκεί όλοι οι συντελεστές του), σε συνεννόηση µε την παραγωγή της σειράς προσφέρει ξενάγηση στους χώρους γυρισµάτων και τη δυνατότητα στους ενοίκους του να συναντηθούν µε τους ηθοποιούς και να κουβεντιάσουν µαζί τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιο σας και θα δημοσιευτεί αρκεί να μην είναι υβριστικό ή... διαφημιστικό!