Σε συνδυασμό παραγόντων όπως οι βροχοπτώσεις, οι γεωλογικές συνθήκες και οι ανατινάξεις αποδίδει επισήμως τις κατολισθήσεις των Τεμπών το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του Τεχνικού Επιμελητηρίου που δόθηκε χθες στην δημοσιότητα, με ιδιαίτερη αξία την άποψη των επιστημόνων ότι με την υφιστάμενη πρόοδο των έργων, ο δρόμος δεν είναι έτοιμος να δοθεί στην κυκλοφορία.
Λίγες μέρες πριν από το Πάσχα και ενώ οι προσπάθειες που καταβάλλονται από την κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» αλλά και από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είναι να ανοίξει άμεσα για τους οδηγούς η Κοιλάδα των Τεμπών, οι θέσεις του ΤΕΕ δημιουργούν έντονο προβληματισμό που η πολιτεία χρειάζεται να λάβει σοβαρά υπόψη της. Σύμφωνα, με τον κ. Σπύρο Καβουνίδη εδαφομηχανικό και μέλος της επιτροπής παρότι η ασφάλεια του δρόμου θα επιτευχθεί μόνο με την ολοκλήρωση των σηράγγων, οι έντονες καιρικές συνθήκες συνιστούν την περιοχή υψηλού ρίσκου για να δοθεί στην κυκλοφορία πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες. Ο ίδιος μάλιστα εκτιμά ότι μέχρι να παραδοθούν οι σήραγγες, θα πρέπει να γίνεται συνεχής έλεγχος και καθημερινή παρακολούθηση του δρόμου, να καθοριστεί ελάχιστη ταχύτητα και απαγόρευση της στάθμευσης ενώ σε περιόδους έντονων φαινομένων για λόγους ασφαλείας να εμποδίζεται η κυκλοφορία των οχημάτων.
Να μην δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία, πριν ολοκληρωθούν τα έργα εξέφρασε και ο Πρύτανης του Πολυτεχνείου κ. Κωνσταντίνος Μουτζούρης, ο οποίος ανέφερε ότι η κοινοπραξία όφειλε να κάνει δοκιμές στην περιοχή πριν ξεκινήσουν τα έργα των ανατινάξεων.
«Οι εργασίες στα Τέμπη ξεκίνησαν στις 25 Ιανουαρίου με εγκεκριμένο από το δημόσιο χρονοδιάγραμμα 16 εβδομάδων. Κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό να συντομεύσουμε το χρονικό αυτό διάστημα και να σταματήσει η ταλαιπωρία των πολιτών. Ωστόσο, η εταιρεία μας δεν μπορεί να δεσμευτεί εάν θα τελειώσουν νωρίτερα διότι υπεισέρχεται ένα πλήθος τεχνικών προβλημάτων και παραγόντων τα οποία δυστυχώς μπορεί να ανατρέψουν την πορεία του. Παλεύουμε και ενάντια στον καιρό», τόνισε χθες η κοινοπραξία σε δημοσιογράφους που επισκέφτηκαν την κοιλάδα των Τεμπών.
Ανατινάξεις
Για το θέμα πάντως των ανατινάξεων και της επίδρασής τους στην εκδήλωση του φαινομένου των κατολισθήσεων, οι εμπειρογνώμονες του ΤΕΕ είναι ήξεις –αφίξεις. Όπως αναφέρουν τα μέλη της επιτροπής, καταγραφές των δονήσεων από την Νότια σήραγγα που βρίσκεται πλησιέστερα των βραχοπτώσεων (750 μέτρα), δεν υπάρχουν πριν τις κατολισθήσεις εν αντιθέσει με την βόρεια σήραγγα που καταγράφονται δονήσεις πριν το συμβάν που λόγω απόστασης δεν μπορούν να ενοχοποιηθούν.
Ωστόσο αναφέρουν ότι η επίδραση των δονήσεων μπορεί να είναι θετική εφόσον συνδυαστεί και με άλλους παράγοντες όπως είναι οι έντονες βροχοπτώσεις και η σύσταση του εδάφους. Οι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι στην περιοχή υπάρχουν ρήγματα, τα οποία δεν αποκλείουν να είναι και ενεργά. Εάν τα ρήγματα αυτά μαζέψουν νερό, τότε μπορεί να προκαλέσουν διάβρωση της ορεινής μάζας που με κάποιες μικροδονήσεις να οδηγήσουν στην αποκόλληση και κατάπτωση των βράχων.
Η επιτροπή εκτιμά ότι θα πρέπει να γίνουν πρόσθετα έργα που να αυξάνουν την ασφάλεια κατά τη διέλευση. Η επιτροπή θεωρεί ότι η λύση κεκλιμένων ισχυρών στεγάστρων σε συγκεκριμένες και περιορισμένες περιοχές μπορούν να αυξήσουν θεαματικά την ασφάλεια με μικρή μόνο επίδραση στο φυσικό περιβάλλον. Τονίζουν όμως ότι ένας βαθμός διακινδύνευσης θα παραμείνει αλλά στόχος πρέπει να είναι αυτός ο βαθμός να μην ξεπερνάει τους αντίστοιχους άλλων αναλόγων περιοχών στην Ευρώπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιο σας και θα δημοσιευτεί αρκεί να μην είναι υβριστικό ή... διαφημιστικό!